Welkom op de website van Postema Communicatie & Advies

Intelink

Het prijsgeven van informatie, onbewust of bewust, kan tot schadelijke gevolgen leiden. Voor bedrijven, instanties of individuen. Zowel zakelijk als persoonlijk.
De beschermende mogelijkheden van de technologie zijn begrensd. ‘The missing link’ is de menselijke factor. Maar juist die krijgt nog te weinig aandacht in organisaties.


Innovatie op het snijvlak van IT en HR kan daarin verandering brengen. Creëren van bewustzijn van de condities die leiden tot ongewenst  prijsgeven van informatie en de gevolgen daarvan. Wat zijn de geschreven en ongeschreven regels voor organisaties, voor individuen?

Intelink kreeg begin mei 2010 van het ministerie van Economische Zaken subsidie toegekend voor de ontwikkeling van representatief onderzoek. In de afgelopen jaren heeft Intelink voor diverse organisaties onderzoek gedaan naar het bewustzijn van medewerkers in het omgaan met gevoelige informatie.

In de communicatiecampagne voor het onderzoek The missing link zijn we op zoek gegaan naar mensen die hun ervaringen en ideeën wilden delen over het onbewust prijsgeven van informatie.

Wat zijn jouw ervaringen?
Door de opkomst van sociale media als Hyves, Facebook, Twitter en nog zo’n 60! andere sites delen we meer informatie met vrienden, collega’s of volstrekt onbekenden. Soms heeft dat vervelende gevolgen, voor jou of de organisatie waar je werkt.

Mark Zuckerberg: ‘Ik was dronken en boos en stom, en aan het bloggen’
De film The social network over Facebook’ oprichter Mark Zuckerberg illustreert de persoonlijke gevolgen voor Mark nadat hij zich helemaal liet gaan in een blog op internet. In een boze bui nadat zijn vriendin hem aan de kant had gezet, dronk hij te veel en schreef een blog over deze affaire, met daarbij de suggestie voor een ranking om meisjes met dieren te vergelijken. Dat blog heeft hem zoveel narigheid bezorgd, dat hij iets moest bedenken om het goed te maken. Dat werd de inrichting van een ‘vriendensite’, Facebook. Mark heeft Facebook dus opgezet ter rehabilitatie van zichzelf en om toegang te houden tot een kring van vrienden en vriendinnen.

Geen nieuwe baan voor Veronica B. door Hyves
Rob, 43 jaar, hoofd afdeling Personeel & Organisatie bij gemeente S: ‘De selectiecommissie had voor de vacature beleidsmedewerker Afdeling Ruimte uit 24 sollicitanten zes kandidaten voor een eerste gesprek uitgenodigd. Drie kandidaten zijn geselecteerd voor een tweede gespreksronde. Daarin zijn we dieper ingegaan op de gewenste competenties voor de functie en op de motieven en verwachtingen van de kandidaten. De selectiecommissie koos uiteindelijk voor benoeming van mevrouw Veronica B. Toch is die benoeming niet doorgegaan. Lees verder

UITSPRAKEN
Rob Wijnberg, hoofdredacteur NRC Next in VPRO’s Tegenlicht 24-01-11: ‘De vooruitgang in technologie biedt ons steeds nieuwe keuzes (in transparantie en toegankelijkheid), zegt Kevin Kelly. Maar dan gaat het er wel om dat die keuzes helder en eerlijk zijn, denk ik. In dat geval is er nog veel te doen.’  

Serge dos Santos Gomes, Intelink informatieadvies : ‘Organisaties doen er goed aan om helder beleid te ontwikkelen voor de omgang met vertrouwelijke informatie. Wij introduceren daarvoor het begrip WIKICODE. Met WIKICODE verwijs je naar afspraken voor vertrouwelijkheid.  Mensen kunnen die afspraak binnen organisaties bevestigen door dit ‘keyword’ te noemen. WIKICODE: dit blijft onder ons, tot…. Mijn advies: laten organisaties vooral hun medewerkers betrekken bij de afspraken voor de geldende WIKICODE.’

Mediasocioloog Derrick de Kerckhove over elektronische media, in VPRO’s Tegenlicht 24-01-11: ‘De wereld is een werelddorp geworden: zo groot als de aarde, zo klein als een dorp waar iedereen zich met iedereen bemoeit.’  

Inez Postema, communicatieadviseur: ‘Omdat we door social media ons gestimuleerd voelen om informatie te delen, wordt het moeilijker ons bewust te blijven van de ongewenste gevolgen die dat kan hebben.’



TwitterFacebookLinkedin